Zakończono ocenę wniosków o dofinansowanie projektów dla e-usług publicznych (działanie 2.1. Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych) Programu Polska Cyfrowa (POPC). Wsparcie unijne otrzyma 6 projektów o łącznej wartości prawie 790 mln złotych.
Projekty zostały wybrane w procedurze konkursowej. Kryteria wyboru były tak skonstruowane, by promować projekty z dojrzałą koncepcją realizacji, koncentrujące się na użytkowniku e-usług. Od wnioskodawców wymagano uzasadnienia kosztów, sprecyzowania korzyści, jasnego zdefiniowania usług czy opisania metodyki realizacji projektu.
"Trzeba przyznać, że wysoko ustawiliśmy poprzeczkę. Kryteria były ambitne, ale jeśli chcemy, aby informatyzacja była narzędziem zmiany kultury organizacyjnej państwa, musimy być konsekwentni. Cieszę się, że udało nam się wybrać 6 świetnie przygotowanych projektów, dzięki którym zostaną wdrożone dojrzałe e-usługi publiczne. Wyłonione w konkursie projekty usprawnią działanie takich obszarów państwa jak wymiar sprawiedliwości, geodezja, służba celna czy administracja publiczna" - powiedziała Iwona Wendel, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
***
Konkurs w działaniu 2.1 POPC był skierowany do jednostek administracji rządowej, sądów i jednostek prokuratury. Korzyści z realizacji tych projektów będą mieli obywatele i przedsiębiorcy, którzy w dowolnym miejscu i czasie będą mieć dostęp do e-usług publicznych.
Do konkursu zgłoszono w sumie 39 wniosków o dofinansowanie. Ocenę formalną przeszło 29 wniosków. W wyniku oceny merytorycznej do dofinansowania wybrano 6 projektów realizujących usługi A2B, A2C (usługi skierowane do przedsiębiorców i obywateli) lub usługi A2A (usługi wewnątrzadministracyjne):
3 projekty Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii:
Krajowa baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (K-GESUT), którego celem jest zwiększenie stopnia wykorzystania potencjału danych w zakresie sieci uzbrojenia terenu przez administrację publiczną, przedsiębiorców i obywateli.
Łączna wartość dofinansowania: 87 138 430 zł
Usługi A2B, A2C, a zarazem A2A, które powstaną w projekcie:
- Usługa subskrypcji dedykowanych kompozycji danych krajowej bazy GESUT,
- Usługa weryfikacji dostępności sieci uzbrojenia terenu,
- Usługa oceny integralności i spójności danych sieci uzbrojenia terenu,
- Usługa kompozycji danych krajowej bazy GESUT dla wybranego obszaru.
Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej (CAPAP), które będzie wspólnym dla administracji publicznej środowiskiem kompetencyjno-analitycznym. Udostępnione zostaną zaawansowane usługi związane z informacją przestrzenną.
Łączna wartość dofinansowania: 189 614 022 zł
Usługi A2B, A2C, a zarazem A2A, które powstaną w projekcie:
- Usługa analiz przestrzennych,
- Usługa podniesienia jakości danych zewnętrznego dysponenta danych,
- Usługa udostępniania danych przestrzennych,
- Usługa udostępniania danych przestrzennych w standardzie INSPIRE,
- Usługa geokodowania OpenLS,
- Usługa zgłaszania błędów w danych PZGiK.
Dodatkowo zakłada się powstanie usług A2A:
- Usługa e-learningu w zakresie praktycznego korzystania z danych i usług danych przestrzennych, w tym analiz przestrzennych,
- Usługa zarządzania metadanymi.
Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach (ZSIN) – Faza II, którego celem jest zwiększenie efektywności pracy urzędów w zakresie rejestrów związanych z nieruchomościami oraz podniesienie poziomu obsługi obywateli i przedsiębiorców w zakresie działań związanych z pozyskiwaniem informacji o nieruchomościach.
Łączna wartość dofinansowania: 152 953 000 zł
Usługi A2B, A2C, a zarazem A2A, które powstaną w projekcie:
- Usługa publikacji informacji o średnich cenach transakcyjnych,
- Usługa oceny integralności i spójności danych ewidencji gruntów i budynków,
- Usługa przetwarzania danych przestrzennych ze zbiorów danych z Centralnego Repozytorium w połączeniu z danymi rejestrów mających znaczenie dla innych rejestrów publicznych włączonych do ZSIN.
Usługa A2B, A2C:
- Usługa przekazywania wybranych informacji pochodzących z aktów notarialnych za pośrednictwem zestandaryzowanych dokumentów elektronicznych do rejestrów włączonych do ZSIN.
Usługa A2A:
- Usługa harmonizacji rejestrów publicznych mających znaczenie dla rejestrów włączonych do ZSIN.
Projekt Ministerstwa Finansów:
Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) – projekt, który ma usprawnić realizowane przez klientów Służby Celnej (SC) procesy związane z obrotem towarowym i odprawą graniczną.
Łączna wartość dofinansowania: 157 133 424 zł
Usługi A2B/A2C:
- Cyfrowa Granica polegająca na automatyzacji czynności na granicy UE, umożliwiająca załatwienie formalności związanych z procesem odprawy granicznej w krótszym czasie poprzez m in. awizację przybycia, samoobsługę,
- elektroniczne rozliczenie procedur gospodarczych/specjalnych,
- e-banderole - elektroniczna obsługa procesu zarządzania i rozliczania znaków akcyzy,
- e-przemieszczanie – elektroniczna obsługa wyrobów, akcyzowych, innych niż wyroby znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy,
- Platforma Single Window – pojedyncze okno w obrocie towarowym z zagranicą,
- sprawna e-odprawa w obrocie towarowym z zagranicą umożliwiająca realizację odprawy celnej zgodnie z nowymi zasadami wynikającymi z przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny,
- e-wsparcie procesów rejestracji samochodów osobowych,
- e-płatności,
- e-dokumenty,
- e-Baza Wiedzy,
- e-decyzje.
Projekt Ministerstwa Sprawiedliwości:
Wdrożenie protokołu elektronicznego w sądach powszechnych (sprawy cywilne i wykroczeniowe), którego celem jest usprawnienie postępowania sądowego przez zastosowanie nowoczesnych technik zapisu przebiegu czynności sądowych, jako jednego z obszarów unowocześniania procedur sądowych.
Łączna wartość dofinansowania: 185 000 000,00 zł
Usługi A2B/A2C:
- Usługa automatycznej transkrypcji mowy na tekst,
- Usługa przeprowadzania rozprawy odmiejscowionej (rozprawy prowadzone na odległość),
- Usługa udostępniania protokołu elektronicznego.
Usługa A2A:
- Usługa wirtualizacji wideokonferencji.
Projekt Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych:
Archiwum Dokumentów Elektronicznych (ADE) – projekt, który doprowadzi do stworzenia systemu Archiwum Dokumentów Elektronicznych. System umożliwi uruchomienie ogólnopolskiej elektronicznej usługi archiwalnej, zamykającej procesy zarządzenia elektroniczną dokumentacją w każdej instytucji publicznej.
Łączna wartość dofinansowania: 142 848 42,78 zł
Usługi A2A:
- Przekazanie rzeczowego wykazu akt,
- Złożenie spisu zdawczo-odbiorczego,
- Przekazanie materiałów archiwalnych.
Usługi A2B, A2C:
- Wyszukiwanie, przeglądanie oraz zamawianie materiałów archiwalnych w postaci elektronicznej w zakresie materiałów niedostępnych publicznie,
- Wyszukiwanie i bezpośredni dostęp do treści materiałów archiwalnych w postaci elektronicznej.
Projekty dotyczące e-usług publicznych będą mogły ubiegać się o dofinansowanie w ramach kolejnego konkursu. Aktualne informacje o naborach w POPC dostępne na stronie internetowej Instytucji Pośredniczącej POPC – Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Informacje na temat wszystkich naborów organizowanych w Programie Polska Cyfrowa dostępne są także na stronie internetowej www.polskacyfrowa.gov.pl w zakładce „Skorzystaj”.
Lista projektów działania 2.1 POPC wybranych do dofinansowania.